maanantai 18. toukokuuta 2015

Oletko koskaan kysynyt lapselta...?

Oletko koskaan kysynyt lapselta:

1. Mitä toivoisit perheeltämme?
2. Mitä odotat vanhemmaltasi?
3. Mitä odotat vanhempasi puolisolta?
4. Mikä perheessäsi on parasta?
5. Minkä asioiden toivoisit olevan toisin?

Tuliko vain oletettua lapsen puolesta?
Tehtyä asiat niin, kuin sinä parhaaksi näet (tai aikuset parhaaksi näkevät)?
Muistitko kuunnella lapsen ääntä?

Huomaa, että lapsen kuunteleminen ei ole sama asia kuin antaa lapsen päättää.
Saattaa tuntua helpommalle jättää kysymykset kysymättä, jotta lapselle ei jää sellainen tunne, ettei hän saanut päättää tai pystynyt vaikuttamaan päätökseen.
Vielä pahempaa lienee, kun lapselle jää sellainen tunne, ettei kukaan edes kysynyt – saati sitten selittänyt.

Kysymällä voit avata keskustelun.
Keskustelu puolestaan antaa mahdollisuuden selittää, miksi jonkin päätös on tehty ja miksei sitä voitu tehdä lapsen haluamalla tavalla.

Lapselle voi tietoisesti antaa mahdollisuuden päättää tai vaikuttaa päätöksiin muissa tilanteissa, kuten sellaisissa päätöksissä, jotka ovat lapsen tasolle sopivia, eivätkä aiheuta ahdistusta (kesäloman matkakohteet, yhteinen tekeminen, lasteenhuoneen sisustus jne).


Minäpä otin ja kysäisin.

Pauliina 17v

1. Mitä toivoisit perheeltämme?
Täh? En ymmärrä kysymystä!? Miltä perheeltä, siis sulta ja iskältä vai Hantulalta?
Vai lapsilta? 

(Täydennän kysymystäni: Millaisessa perheessä haluaisit elää?)

No, sellaisessa, jossa kohdeltais muita [perheenjäseniä] hyvin. Kaikki tultais toimeen – tai silleen, et asioista vois puhua. 
Ett sä ja isä tuutte toimeen. 
Ja sä ja Hantula kohtelette mua aikuisena. Niinku iskä.

2. Mitä odotat vanhemmaltasi?
Voisin aina puhuu teille jutuista. Kertoo jos on jotain huolii. Tai siis voinhan mä nytkin.
Iskä vois vastata puhelimeen useemmin.

Sä näkisit mut enemmän aikuisena. 
Sit sä voisit enemmän ymmärtää mun ratkasuja.

Sit että sä kertoisit mulle enemmän juttuja. Tai siis et milt sust tuntuu.. jos sä oot surullinen tai mietit jotain, niin sanoisit siitä.

3. Mitä odotat vanhempasi puolisolta?
Ai siis Hantulalta vai Eveltä? 
(Hantula. Tai voithan miettiä molempia.)

No Hantulahan on mulle enemmän vanhenmpi kuin Eve. 
Eli Hantula ois kans mulle samanlainen kuin omille lapsilleen. Antais ohjeita ja toimis omanatuntona. 
Ehkä vois enemmänkin vaa jutella mun kaa.

Eve on enemmänki kaveri ja samemman ikänen.
En mä tunne sitä kovin hyvin.
Joskus ois kiva, jos sekin vaan soittais ja kysyis, et mitä kuuluu... eikä silloin vaan kun on jotain asiaa.

4. Mikä perheessäsi on parasta?
Ollaan aika joustavii, kun on monii eri vanhempii ja monta lasta.
Aina on jotain meneillään.
Aina on seuraa.

5. Minkä asioiden toivoisit olevan toisin?
Ett te ymmärtäisitte, ett mä oon kohta aikuinen laillisesti.
Ois enemmän perheen yhteisii menoi. Ennen oli kivaa, kun mentiin vaikka notskille, ja käytiin yön yli matkoilla.
Sit ett Iskä ois enemmän yhteydessä.


Tiivi 14v

1. Mitä toivoisit perheeltämme?
Ois helpompaa, jos te asuisitte lähempänä, koska on rasittavaa raahata tavaroita kahen kodin välillä.
Tai että olisin yleisesti äitin luona ja teillä pidempii lomii tai jotain.

Sit mä toivoisin, että meil ois enemmän perhejuttuja. Ne matkat oli kivoja.
Mä haluaisin tehä kotitöitä ja vaikka sillä tavalla kerätä rahaa.

(Korjaan hieman kysymystäni: Millaisessa perheessä haluaisit elää?)
No oikeestaan sellasessa, ku me ollaan.
Paitsi välillä on tyhmää, kun on just siellä toisessa paikassa, kun joku kaveri soittaa tai pitäis päästä nopeesti johonkin.
Ois kiva, jos sais ite päättää enemmän, missä on.

(Tähdennän vielä: Millaisessa perheessä sinä elät?)
No mulla on äitin koti, jossa mulla on pikkuveli Taavi.
Sitten meillä on isän koti, jossa ootte iskä ja sä, puolisiskot Pauliina ja Piipi.

2. Mitä odotat vanhemmaltasi?
No et rakastaa ja välittää.
Kohtelee oikeudenmukaisesti.
Ei kiellä turhasta ja osaa kuunnella.
Luottaa muhun.

3. Mitä odotat vanhempasi puolisolta?
No vähä samoja ku omilta vanhemmilta. 
Ethän sä silleen lain mukaan oo mun äiti, mut kuiteskin kun asun teillä niin sit oothan sä mulle vanhempi - ja käskyttäjä.  
Tai siis osaat tukee ja antaa neuvoa.

4. Mikä perheessäsi on parasta?
Mulla on niinkuin kaks perhettä. On kivaa, kun on paljon siskoja ja veli.

5. Minkä asioiden toivoisit olevan toisin?
Ois kiva, jos ei tarttis valita, et kumman luona oon. Ois kiva olla molemmissa paikoissa yhtäaikaa. Tai sit et sais ite päättää enemmän. Voisin vapaammin mennä ja tulla teille ja äitille.


Taavi 12v

1. Mitä toivoisit perheeltämme?
Haluaisin, ett oltais enemmän aikaa silleen, ett äiti ja iskä tekis juttuja yhes.
Oli kivaa silloin vielä kun me asuttiin omakotitalossa äitin ja iskän kaa. Kun äiti ja iskä oli vielä naimisissa. Me oltiin aina veneellä.
Nyt iskä ei ikinä tuu mukaan. Tai sillä on siis te. Mutta sä oot sanonu, ett Piipi on liian pieni.
On sekin siis kivaa, että te ootte nytten mun perhettä, mutta ei oo kivaa, kun aina on jotain ikävä. Kun oon äitillä, ois kiva nähä teitä ja kun oon teillä, on äitiä ikävä.

2. Mitä odotat vanhemmaltasi?
No ett ne pitää must huolen. Tekis mun kans enemmän juttuja.

3. Mitä odotat vanhempasi puolisolta?
Oot mulle kiva ja kiltti. Tai sellanen ku sä oot.

4. Mikä perheessäsi on parasta?
Kun tehään juttuja. Käydään paikoissa ja tehään vaan juttuja.

5. Minkä asioiden toivoisit olevan toisin?
Ei ois kahta kotia. 


Eli enemmän perheaikaa ja keskustelua siitä, miksi lapsilla on kaksi perhettä ja kaksi kotia. Saamanne pitää lapset, saamanne pitää!



3 kommenttia:

  1. Ihan aiheellinen näkökulma. Suplin sivulla on tästä hyvä kirjoitus:

    http://supli.fi/kuulemmeko-lapsen-aanen-2/

    VastaaPoista
  2. Mahtava blogi! Kiitos! Täällä myös uusperhe jossa ongelmaksi muodostunut 50-50 epäsään. toteutuminen. Ja toinen osapuoli ei tätä ainakaan pahaksi katso. Kirjoitit edellä mietteitä teidän tilanteesta ja pohdit ratkaisu. Olisiko edel.mainitut samoja jos tilanteesi olisi päinvastainen.kyse sinun biologisista lapsista? Kaikkea hyvää teille ja aurinkoista kesää!

    VastaaPoista
  3. Hei, kiitos palautteesta. Heititpä hyvän kysymyksen. Pitkä vastaus siihen: http://uusperheaapinen.blogspot.fi/2015/05/lukijakysymys-ajattelisitko-samoin-jos.html

    VastaaPoista